page contents رتبه سنج گوگل وبلاگ خبری تحلیلی ایران نیوز
 

وبلاگ خبری تحلیلی ایران نیوز

اللهم عجل لولیك الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

حمایت سلمان رشدی و عضو گروهک منافقین از آغاجری
ساعت ۳:۳۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۱٢/٧  

نهضت تندروها/3
حمایت سلمان رشدی و عضو گروهک منافقین از آغاجری

 

گروه سیاسی- محمد مهدی تهرانی: «سخنان آغاجری را که خواندم، حیفم آمد به او تبریک نگویم.» حسین باقرزاده از عناصر مرتد گروهک تروریستی منافقین

«وقتی اکثریت میانه روی مسلمانان در برابر این گونه افراد اقدامی نمی کنند، رشدی هایی پیدا می شوند که مأموریت را انجام می دهند.» سلمان رشدی

پس از اطلاعیه صریح جامعه مدرسین در اعلام عدم مشروعیت دینی سازمان مجاهدین انقلاب، این نهاد دینی نیز هدف توهین ها و تخریب های مدافعان آغاجری قرار گرفت. محمد سلامتی دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی درباره بیانیه فوق الذکر گفت: «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فاقد...


3
حمایت سلمان رشدی و عضو گروهک منافقین از آغاجری

 

گروه سیاسی- محمد مهدی تهرانی: «سخنان آغاجری را که خواندم، حیفم آمد به او تبریک نگویم.» حسین باقرزاده از عناصر مرتد گروهک تروریستی منافقین

«وقتی اکثریت میانه روی مسلمانان در برابر این گونه افراد اقدامی نمی کنند، رشدی هایی پیدا می شوند که مأموریت را انجام می دهند.» سلمان رشدی

پس از اطلاعیه صریح جامعه مدرسین در اعلام عدم مشروعیت دینی سازمان مجاهدین انقلاب، این نهاد دینی نیز هدف توهین ها و تخریب های مدافعان آغاجری قرار گرفت. محمد سلامتی دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی درباره بیانیه فوق الذکر گفت: «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فاقد صلاحیت برای تشخیص مشروعیت و یا عدم مشروعیت دینی گروه های دیگر به خصوص گروه های رقیب خود می باشد. ما جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به عنوان یک گروه سیاسی در جناح رقیب تلقی می کنیم. نه به عنوان یک مجموعه مذهبی قابل قبول.»(31)

برخی از اعضای جبهه اصلاحات پا را از این فراتر نهادند و از اعلام آمادگی برای پیوستن به سازمان مجاهدین سخن گفتند. عباس عبدی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در این خصوص گفت:«تصور جامعه مدرسین مبنی بر اینکه خود را متولی شرع می دانند، تصور نادرستی است و با توجه به صدور اطلاعیه اخیر از سوی این جامعه همه ما نیز حاضریم به عضویت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در آییم.»(32)

او همچنین ادامه داد: «اطلاعیه جامعه مدرسین قم نتیجه ای جز گرایش دیگر نیروها به سوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نخواهد داشت و این عبرتی برای جامعه مدرسین قم خواهد بود که متوجه باشند نیروهای اصیل انقلاب گوششان به حرف این آقایان بدهکار نیست و اصولاً توجهی به آنها ندارند.»(33)

گو آنکه همه افراطیون اصلاحات بسیج شده بودند تا سخنان سخیف آغاجری را بدون نقص جلوه بدهند و معترضان را به شیوه های مختلف خاموش کنند. آنها می کوشیدند تا مشکل آغاجری را سطحی جلوه بدهند و این گونه وانمود کنند که انگار هیج حرف خاصی گفته نشده است. محسن آرمین: «من می دانم مشکل ایشان(آغاجری) چیست. مشکل وی لحن و ادبیاتش است. معمولاً با همین ادبیات صحبت می کند و منظور بدی ندارد!»(34)

هم‌قطاران آغاجری اگر چه در ظاهر اعلام می کردند که ملاحظاتی بر سخنان آغاجری وارد می دانند(35)، اما هیچ گاه حاضر نشدند اظهارات او را محکوم کنند و این ملاحظات را بیان نمایند. سازمان مجاهدین و جبهه مشارکت در دفاع بی حد و حصر از آغاجری و حمله به جامعه مدرسین هم پیمان شده بودند. محمد رضا خاتمی دبیر کل جبهه مشارکت در واکنش به اطلاعیه جامعه مدرسین گفت: «من به سهم خود افتخار می کنم که بتوانم عضوی از سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی باشم و می دانم که همه دوستان ما در جبهه مشارکت و سایر احزاب و گروه های اصلاح طلب بر همین باور هستند.»(36)

محسن آرمین بر آتش حمله به جامعه مدرسین افزود: «ما دین خود را از آقایان نگرفته ایم تا با صدور اطلاعیه بتوانند از ما بگیرند.»(37) و محسن کدیور صراحتاً اعلام کرد:«این سازمان، ملی و مذهبی‌ترین سازمان ایرانی است و بیانیه اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با سازمان مجاهدین انقلاب مستبدانه بود.»(38)

در این میان حتی مجمع روحانیون مبارز هم بیکار ننشست و به جمع افراطیون پیوست. منتجب نیا سخنگوی مجمع روحانیون طی مصاحبه ای گفت: «عدم مشروعیت دینی را نباید آقایان مدرسین و فضلا صادر کنند و به این حربه ها متوسل شوند. بلکه باید اجازه بدهند تا برخورد با چنین مسائلی با استدلال و منطق صورت بگیرد. متدینین منتظر نیستند که آقایان حکم صادر کنند یا نکنند.»(39)

همه این اظهارنظرها در حالی بیان می شد که در فراسوی مرزهای ایران اسلامی معاندان انقلاب به وجد آمده بودند. حسین باقرزاده از عناصر مرتد گروهک تروریستی منافقین گفت: «سخنان آغاجری را که خواندم، حیفم آمد به او تبریک نگویم.»(40) حتی سلمان رشدی هم به میدان حمایت از آغاجری آمد و اظهار داشت: «وقتی اکثریت میانه روی مسلمانان در برابر این گونه افراد اقدامی نمی کنند، رشدی هایی پیدا می شوند که مأموریت را انجام می دهند.»(41)

در حالی که برخی تلاش می کردند تا این گونه القا کنند که نظرات آغاجری ربطی به سازمان مطبوعش ندارد، حمایت های بی دریغ افراد سازمان و جبهه مشارکت، بیانیه رسمی سازمان، سخنان حسین مجاهد رئیس جبهه مشارکت همدان مبنی بر اینکه این حرف ها جدید نیست و همیشه در جلسات بیان می شود و... حکایت از آن داشت که آغاجری تنها نوک پیکان یک حمله است و بدنه پیکان هم با همان نوع نگاه اما تاکتیکی متفاوت در حال ایفای نقش هستند و این همان چیزی بود که نوری زاده هم به آن اذعان کرد. او گفت: «آقای بهزاد نبوی، آقای سلامتی، آقای تاج زاده و دیگر دوستان بر این باورند که روحانیت ایران بدعت آورده و از اصول شیعه دور شده.»(42)

اهانت به مقدسات در داخل کشور، جسارت خارج نشینان را در توهین و افترا دو چندان می کرد. همزمان با دعوت یک دانشگاه آمریکایی از آغاجری به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه(43)، منوشه امیر تحلیلگر رادیو رژیم صهیونیستی از قول آغاجری گفت:«وی روحانیون را موجودی زاید در ایران معرفی می کند.»(44)

این همه در حالی بود که اعتراضات ادامه داشت. دکتر علی مطهری با دریافت متن سخنرانی آغاجری بار دیگر قلم به دست گرفت و در روزنامه کیهان مقاله ای را به رشته تحریر در آورد. در این مقاله آمده بود: «یک سال و اندی پیش زمانی که آقای هاشم آغاجری در یک سخنرانی گفته بود:"دین نه تنها افیون توده ها بلکه افیون حکومت ها نیز هست." اینجانب در مقاله ای اعلام خطر کردم و گفتم :"وقتی متن سخنرانی آقای آغاجری را خواندم احساس کردم که به بیست و دو سال پیش بازگشته ام و در حال مطالعه جزوه گروه فرقان هستم." و با توجه به دفاع یکی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از این سخنان هم گروه خود برای آن سازمان نیز اعلام خطر نمودم و گفتم:"اگر مطالب آقای آغاجری در سخنرانی مذکور مورد تایید آن سازمان است باید قبول کنیم که سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به شدت از صراط مستقیم منحرف شده است." امروز پس از شنیدن سخنرانی اخیر آقای آغاجری در این عقیده خودم راسخ تر شدم و بار دیگر اعلام خطر می کنم.»(45)

او با اشاره به سخنان آغاجری افزوده بود: «خلاصه سخنان آقای آغاجری این است که تا زمانی که اصلاح در خود دین صورت نگیرد و متولیان رسمی دین کنار گذارده نشوند، هیچ اصلاح اجتماعی برای توسعه یافتگی و حرکت به سوی مدرنیسم امکان پذیر نیست... این برای چندمین بار است که آقای آغاجری روحانیت شیعه را به روحانیت مسیحی قرون وسطی تشبیه می کند و آن گاه به مصداق "خود می کشی و تعزیه می خوانی" شروع به حمله به روحانیت شیعه می کند و با یک قیاس مع الفارق و نادرست همان درمان هایی را که برای جامعه مسیحی قرون وسطی مناسب بوده است، برای جامعه اسلامی امروز ما تجویز می کند... راهی که ایشان می روند قبلا توسط گروه فرقان رفته شده است و نتایج آن را دیده ایم...»(46)

آغاجری در همدان خود را پیرو دکتر علی شریعتی جلوه داد. تا آنجا که حتی در نحوه گویش و بیان نیز سعی کرد مانند او سخن بگوید. او مواضعش را به شریعتی نسبت می داد و حتی برای تقریب اذهان به لهجه خراسانی شریعتی برخی کلمات را ادا می کرد؛ مثلا واژه "را" را "رِ" تلفظ می کرد! اما واقعیت آن بود که او شریعتی را هم به نفع خود مصادره کرده بود. همان گونه که پیشتر در مراسم تجلیل از کدیور، مطهری را مصادره کرد.

دکتر علی شریعتی در جایی می گوید: «بزرگ‌ترین پایگاهی که می‌توان امیدوار بود که توده‌ها را آگاه کند و اسلام راستین را به آنان ارایه دهد و در بیداری افکار عمومی و به‌خصوص متن توده‌ها نقش موثر و نجات‌بخش ایفاکند و در احیای روح اسلام و ایجاد نهضت آگاهی‌دهنده و حرکت بخشنده‌ی اسلامی، عامل نیرومند و مقتدری باشد، همین پایگاه طلبه و حوزه و حجره‌های تنگ و تاریکی است که از درون آنها سید جمال‌الدین‌ها بیرون آمده است.»

او با صراحت اذعان می کند:«من به عنوان کسی که رشته‌ کارش تاریخ و مسایل اجتماعی است، ادعا می‌کنم که در تمام این دوران گذشته در زیر هیچ قرارداد استعماری، امضای هیچ آخوند نجف رفته نیست در حالی که در زیر همه این قراردادهای استعماری، امضا آقای دکتر و آقای مهندس فرنگ رفته است. باعث خجالت بنده و سرکار ـ این یک طرف قضیه. از طرف دیگر پیشاپیش هر نهضت مترقی ضد استعماری، در کشورهای اسلامی همواره و بدون استثناء، قیافه یک یا چند عالم راستین اسلامی و به خصوص شیعی وجود دارد شما (روشنفکران) می‌خواهید این پایگاه فرهنگی ریشه‌دار را که در عمق تاریخ ما و اعماق وجدان تاریخ جامعه‌ی ما ریشه دارد، برچینید، برای تکیه‌گاه فرهنگی و مردمی خود به نام روشنفکر مسوول، در برابر استعمار فرهنگی چه پایگاهی را می‌خواهید جایش بگذارید؟» به راستی مواضع آغاجری در رد روحانیت با مواضع شریعتی در تجلیل از روحانیت چگونه قابل جمع بود؟

موضع جانبدارانه برخی اصلاح طلبان به گونه ای بود که نماینده بویین زهرا و عضو مجمع روحانیون مبارز را هم به اعتراض واداشت:«در خصوص سخنان آغاجری، سازمان مجاهدین به جای آنکه موضعی مثل موضع سلامتی یا کروبی را اتخاذ کند و همان ابتدا از ملت به دلیل سخنان نادرست آغاجری عذرخواهی کند، موضعی جانبدارانه اتخاذ کرد و در بیانیه خود از آغاجری به عنوان افتخارات سازمان نام برد که این موضع ناپخته تبعات بسیاری به همراه داشت.»(47)

سر و صدا ها به مرور کمتر شد تا آنکه با رأی اولیه دادگاه و محکوم شدن آغاجری به اعدام، داستان دوباره موضوع اول کشور شد و باز هم التهاب آفرین...

ادامه دارد...


 
 
 
 
دایرکتوری تبادل لینک ایران