page contents رتبه سنج گوگل وبلاگ خبری تحلیلی ایران نیوز
 

وبلاگ خبری تحلیلی ایران نیوز

اللهم عجل لولیك الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

احتیاط حکم می‌کند با دین مردم بازی نکنید
ساعت ٥:٤۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۱٢/٩  

نهضت تندروها/4 و پایانی
احتیاط حکم می‌کند با دین مردم بازی نکنید

 

گروه سیاسی- محمد مهدی تهرانی: «کاری نکنید که مانند 18 تیر یک مشت ماجراجو امنیت محیط های علمی و فرهنگی را به خطر بیاندازند. و مردم در 23 تیر بیایند امنیت برقرار کنند. امروز سخن از اهانت به ساحت دین و اهانت به یک ملت است. احتیاط حکم می کند با دین مردم بازی نکنید.»
انبارلویی خطاب به وزیر علوم

با حکم دادگاه بدوی در 15 آبان 81 بار دیگر موضوع آغاجری خبر ساز شد. اتهامات آغاجری عبارت بود از:«۱- اهانت به دین حنیف اسلام و تشبیه آن به مسیحیت، محرف و منسوخ و ارتجاعی خواندن آن و...۲- اهانت به ائمه طاهرین علیهم السلام و انکار مقام قدسی و الهی آنان ۳- اهانت به علمای اسلام و مرجعیت شیعه و مقلدان ۴- اخلال در نظم و آرامش شهروندان همدانی و ایجاد تشنج در سراسر کشور.»

در فاصله بین شنبه 18/8/81 تا پنج شنبه 23/8/81 نزدیک به ۲۵۰ تن از نیروهای سیاسی داخل و خارج ایران و بیش از همه سازمان های داخلی ایران، در خصوص این حکم موضع گیری کردند. سید محمد خاتمی رسما به این حکم اعتراض کرد. او گفت:«این حکم نباید صادر می شد. در مسائل نظری و اعتقادی...


 و پایانی
احتیاط حکم می‌کند با دین مردم بازی نکنید

 

گروه سیاسی- محمد مهدی تهرانی: «کاری نکنید که مانند 18 تیر یک مشت ماجراجو امنیت محیط های علمی و فرهنگی را به خطر بیاندازند. و مردم در 23 تیر بیایند امنیت برقرار کنند. امروز سخن از اهانت به ساحت دین و اهانت به یک ملت است. احتیاط حکم می کند با دین مردم بازی نکنید.»
انبارلویی خطاب به وزیر علوم

با حکم دادگاه بدوی در 15 آبان 81 بار دیگر موضوع آغاجری خبر ساز شد. اتهامات آغاجری عبارت بود از:«۱- اهانت به دین حنیف اسلام و تشبیه آن به مسیحیت، محرف و منسوخ و ارتجاعی خواندن آن و...۲- اهانت به ائمه طاهرین علیهم السلام و انکار مقام قدسی و الهی آنان ۳- اهانت به علمای اسلام و مرجعیت شیعه و مقلدان ۴- اخلال در نظم و آرامش شهروندان همدانی و ایجاد تشنج در سراسر کشور.»

در فاصله بین شنبه 18/8/81 تا پنج شنبه 23/8/81 نزدیک به ۲۵۰ تن از نیروهای سیاسی داخل و خارج ایران و بیش از همه سازمان های داخلی ایران، در خصوص این حکم موضع گیری کردند. سید محمد خاتمی رسما به این حکم اعتراض کرد. او گفت:«این حکم نباید صادر می شد. در مسائل نظری و اعتقادی نمی توان به این سادگی درباره افراد حکم کرد. آن هم درباره کسی که سوابق روشنی دارد.»(48)

سخنگوی دولت نیز از صدور چنین حکمی ابراز تاسف کرد و گفت:«رئیس جمهور و هیات دولت پرونده آغاجری را با دقت بررسی خواهد کرد و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.» وی از اینکه چنین حکمی در مورد یکی از اساتید مسلمان و شناخته شده دانشگاه که برادر شهید و جانباز جنگ تحمیلی است، صادر شده، ابراز تاسف کرد.(49)

دولتمردان همگی در دفاع از آغاجری بسیج شدند و این در حالی بود که آنها هم ترجیح می دادند در قبال سخنان سخیف آغاجری موضعی صریح نداشته باشند. دکتر معین هم در این خصوص سخن گفت:«صدور چنین حکم سنگینی برای یک استاد شناخته شده متدین و با سابقه انقلاب دانشگاه که جانباز جنگ تحمیلی نیز هست، جایگاه و منزلت استادان مسلمان را در روند تحولات اجتماعی دانشگاه تضعیف می کند.»(50)

و این همه در حالی بود که آغاجری خود را مقصر نمی دانست. همسر او با اشاره به دیدارش با هاشم آغاجری در زندان اظهار داشت:«در آنجا از ما خواستند که از آغاجری بخواهیم تقاضای تجدید نظر کند ولی او معتقد است جرمی مرتکب نشده و خود را مجرم نمی داند که تقاضای تجدید نظر کند.»(51)

انبارلویی طی سرمقاله ای در روزنامه رسالت نسبت به اظهارات وزیر علوم واکنش نشان داد: «بنده به عنوان کسی که حداقل 20 سال پس از انقلاب پا به پای حوادث و بحران های سیاسی از متن و حاشیه آنها خبر دارم به وزیر علوم هشدار می دهم کاری نکنید که مانند 18 تیر یک مشت ماجراجو امنیت محیط های علمی و فرهنگی را به خطر بیاندازند. و مردم در 23 تیر بیایند امنیت برقرار کنند. امروز سخن از اهانت به ساحت دین و اهانت به یک ملت است. احتیاط حکم می کند با دین مردم بازی نکنید. آنچه در نامه وزیر آمده است نه یک نقد و نه یک اعتراض بلکه حمایت از اهانت های یک مجرم و ترجمه آن اهانت ها به "اندیشه" و "علم" و "فرهنگ" و ثبت آنها به عنوان بخشی از علوم انسانی و اجتماعی است! آقای وزیر علوم اگر روزی مثل 23 تیر مردم را در خیابان ها برای دفاع از دین نظام و انقلاب دیدید، باید مسئولیت این دفاع و ترجمه را بپذیرید.»(52)

اصلاح طلبان هم چنان مخالفین آغاجری را محکوم می کردند و او را مبری از هر گونه اتهامی می دانستند. البته برخی هم بودند که تنها به قول خودشان ملاحظاتی بر حرف های آغاجری داشتند! جلایی پور هم حکم اعدام را محکوم کرد:«عجیب است که در روز اول ماه مبارک رمضان یکی از فرزندان انقلاب، دکترای تاریخ، معلول جنگ و جانباز 60 درصد را به حکم اعدام محکوم می کنند.»(53)

کروبی که ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت، صراحتا موضع گرفت و گفت:«به عنوان یک روحانی از این حکم ننگین اعلام انزجار و تنفر می کنم.» این سخنان کروبی با واکنش تند لقمانیان نماینده همدان مواجه شد:«آری! جناب آقای کروبی! که به همه شرم و وقارتان این حکم را ننگین خواندید. این نخستین نشانه تاخت و تاز حاکمان نقابدار همدان و ریزه خواران فرومایه شان نیست. دیدیم که آشکارا رشته ارتجاع و مافیا از آستین قضایی درآمد.»(54)

اظهارات ابطحی نیز که به خیال خودش تلاش کرده بود تا جانب انصاف را نگه دارد، با واکنش آغاجری مواجه شد. آن گونه که طی نامه ای به ابطحی نوشت:«حضرت آقای ابطحی! نمی دانم از روی اعتقاد جملات مذکور را گفته اید یا برای برقراری موازنه چون خواسته اید به حکم اعدام اعتراض کنید، یک لگد هم به آغاجری زده اید! به راستی در کجای سخنرانی من به اسلام و دین و روحانیت آسیب زده شده است؟ آیا اصلا شما متن سخنرانی را خوانده اید و یا چون مد شده است که یکی به نعل بزنید یکی به میخ و برای جور شدن قافیه آن حرف را زده اید؟»(55)

او در این نامه با زبانی گلایه آمیز ادامه داده بود:«برای شما که نباید بگویم و تکرار کنم! آیا انتقاد از یک برداشت و قرائت با یک گروه و قشر و لایه خاص در روحانیت آسیب رساندن به روحانیت و دین است؟! من از صخره سنگ هایی که در این ایم از سوی مافیای قدرت و ثروت به سویم پرتاب شده است و می شود غمگین نیستم. آنان جز این چه می توانند کرد؟ اگر غیر آن می کردند عجیب بود! مقتضای طبیعتش این است. اما از دوستانی که شبلی وار با جماعت همرنگ می شوند و یا از سر تظاهر به بی طرفی و مثلا موضع و فراجناحی و سنگ ریزه ای پرتاب می کنند، گله مندم.»(56)

در خارج از کشور هم این جریان تبعات سنگینی داشت؛ تا آنجا که حتی خیال حمله به ایران اسلامی در اذهان برخی مقامات غربی زنده شد. یکی از مقامات آمریکایی عکس العمل برخی محافل تندرو در قبال صدور حکم را فرصتی مناسب برای تهاجم نظامی آمریکا به ایران ارزیابی کرد و خواستار انجام آن شد. شارون نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواستار حمله آمریکا به ایران پس از حمله به عراق گردید و سخنگوی کاخ سفید نیز در همان جلسه ای که از جنایات رژیم صهیونیستی حمایت نمود، حمایت خویش را از خواسته های افراطیون معترض به حکم دادگاه آغاجری اعلام داشت.(57)

سازمان عفو بین الملل در دفاع از آغاجری فراخوان زد.(58) و حتی سخنگوی وزارت خارجه کانادا نیز نسبت به گزارش های مربوط به صدور حکم اعدام برای کسی که او را از طرفداران محمد خاتمی رئیس جمهور ایران لقب می داد، ابراز نگرانی کرد.(59)

این غائله در نهایت با صدور حکم دیوان عالی کشور و نقض مجازات اعدام پایان یافت. اما جسارت ها و هتاکی ها به ساحت دین و روحانیت ادامه پیدا کرد. همان زمان نشریه پرتو سخن نسبت به جسارت های بعدی هشدار داد. این نشریه بیانیه ای را با امضای جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم منتشر کرد که در آن به این بیان حضرت امام (ره) درباره سلمان رشدی اشاره شده بود:«مؤلف کتاب آیات شیطانی که علیه اسلام و پیامبر و قرآن تنظیم، چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می‌باشند. از مسلمانان غیورمی‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود شهید است.»

در این بیانیه با اشاره به بیان حضرت امام آمده بود:«به راستی چه تفاوتی میان سلمان رشدی و آغاجری است؟ مگر حضرت امام (ره) حکم اعدام سلمان رشدی را به سبب نوشتن مطالبی «علیه اسلام، پیامبر و قرآن» صادر نکرده‌اند؟ و مگر آغاجری تمام آموزه‌های دینی را تاریک و سیاه و گرد گرفته معرفی نکرد؟ و مگر دین را افیون دولت‌ها و ملت‌ها نشمرده؟ اگر سلمان رشدی علیه اسلام، پیامبر و قرآن مطالبی اهانت‌آمیز نوشته است، آغاجری به تمام دین و آموزه‌هایش اهانت روا داشته است. چگونه است که برخی، از حکم اعدام سلمان رشدی حمایت می‌کنند؛ ولی در جهت نقض حکم اعدام آغاجری تلاش می‌کنند؟! آیا حکمتی که امام درباره حکم سلمان رشدی ذکر فرمودند (تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات توهین کند)، درباره حکم آغاجری صادق نیست؟»

چندی پیش خبری منتشر شد که باز هم حکایت از همان مواضع قبلی آغاجری داشت. مطابق این خبر آغاجری که در منزل عبدالله نوری و با موضوع "اخلاق سلطه و اخلاقی رهایی" سخن می گفت، ضمن تمسخر و هتاکی به ساحت مراجع عظام تقلید، علما و فقها گفت:«در حکومت ما از هیچ فقیهی، حکمی پیرامون مسایل اخلاقی و کرامت انسانی ندیدیم و تمامی موارد در جهت خرد کردن انسانیت و سلطه‌پذیری بوده است.» او تقلید را به برده‌داری تشبیه کرد و افزود:«همچنین هیچ کس برده‌داری را حرام نکرده است، در صورتی که برده‌داری و برده‌پذیری در تضاد با اخلاق است.» در واقع این سخنان و سخنانی از این دست تاکید دوباره ای بود بر مواضع پیشین. البته این خبر این بار تکذیب شد؛ اگر چه متن تکذیبیه خود گواه اعتراف صاحب سخن بر طرح برخی موضوعات بود.

سوالی که باقی می ماند آن است که آیا این شبکه به هم پیوسته که آغاجری تنها یک حلقه آن است و حلقه های بعدی را امثال اکبر گنجی و سروش و... تشکیل می دهند باز هم درصدد همان تندروی ها و ساختارشکنی های قبلی است؟ طبیعتا نمی توان انتظار داشت که همه اینان به یک باره از اندیشه های خود بازگشته باشند. علاوه بر این که طی این سال ها هر یک به نوبت نقش درخور خود را ایفا کرده اند. با این توضیح پاسخ این سوال روشن می شود. سوال دیگر آنکه چرا خاتمی نسبتش را با آن به اصطلاح تندروها مشخص نکرده و نمی کند؟ آیا طرح مسئله تندروها صرفا بهانه ای برای فرار از بار انتقادات بوده است؟ اگر نبوده چرا این تندروها کنار گذاشته نمی شوند و همچنان در کنار خاتمی هستند؟ چرا به فریادهای امثال کروبی هم وقعی نهاده نمی شود؟ و سوال آخر آنکه آیا افراطیون باز هم درصدد رسیدن به قدرت و اجرای برنامه های باقیمانده خود برخواهند آمد؟

پی نوشت ها:

1- سایت خبری گویا نیوز 7 مرداد 86
2- روزنامه راه مردم 19/8/81
3- خبرگزاری فارس 2/5/83
4- عصرما شماره 175
5- روزنامه جمهوری اسلامی 11 تیر 1360
6- عصر ما شماره 175
7- بیان 14/2/79
8- روزنامه خراسان 19/6/79
9- روزنامه خراسان 19/6/79
10- روزنامه خراسان 19/6/79
11- همان
12- روزنامه آفتاب یزد 11/10/79
13- سایت خبری رجانیوز 6 شهریور 1386
14- همان
15- هاشم آغاجری، هفته نامه ی پیام نو(گفتگو)، شماره ی 8، 21 خرداد 1380
16- روزنامه نوروز 9 تیر 1381
17- روزنامه رسالت 5/6/81
18- روزنامه رسالت 4/4/81
19- روزنامه کیهان 8 تیر 81
20- روزنامه رسالت 4 تیر 81
21- همان
22- جام هفته شماره 178
23- همان
24- روزنامه مردم سالاری 4/4/81
25- همان
26- روزنامه رسالت 11 تیر 1381
27- همان
28- روزنامه کیهان 3/4/81
29- روزنامه نوروز 2 تیر 81
30- روزنامه حیات نو 12/4/81
31- روزنامه نوروز 20 تیر 1381
32- روزنامه نوروز 20 تیر 1381
33- همان
34- روزنامه کیهان 3 تیر 81
35- محسن آرمین - روزنامه نوروز 19 تیر 81
36- روزنامه نوروز 19 تیر 81
37- روزنامه جمهوری اسلامی 22 تیر 81
38- روزنامه رسالت 29 تیر 81
39- روزنامه نوروز 19 تیر 81
40- روزنامه کیهان 8 تیر 81
41- روزنامه رسالت 9 آذر 81 به نقل از نیویورک تایمز
42- رادیو آمریکا 13 تیر 81
43- روزنامه سیاست روز18 تیر 81
44- روزنامه رسالت 25 تیر 81
45- روزنامه کیهان 9/4/81
46- همان
47- روزنامه سیاست روز 21/8/81
48- خبرگزاری ایسنا 22/8/81
49- روزنامه آفتاب یزد 19/8/81
50- خبرگزاری ایسنا 20/1/81
51- روزنامه مردم سالاری 25/5/81
52- روزنامه رسالت 22/8/81
53- روزنامه مردم سالاری 19/8/81
54- خبرگزاری ایسنا 21/8/81
55- به سوی فردا شماره 26
56- همان
57- روزنامه سیاست روز 24/9/81
58- روزنامه مردم سالاری 20/8/81
59- روزنامه مردم سالاری 20/8/81

گزارش مرتبط:

بازخوانی نهضت تندروها/1- از انجمن حجتیه تا افیون خواندن دین

نهضت تندروها/2- سازمان نامشروع، با کارویژه بدبین کردن جوانان به اسلام و روحانیت

نهضت تندروها/3- حمایت سلمان رشدی و عضو گروهک منافقین از آغاجری


کلمات کلیدی: آغاجری ،مجتهد شبستری ،اهانت
 
 
 
 
دایرکتوری تبادل لینک ایران